اشکان هراتی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی درباره قوانین مربوط به صورتحسابهای الکترونیکی گفت:
صدور صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی به عهده فروشنده بوده و خریدار هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد. چنانچه طرف دیگر قرارداد نیز خود یکی از مودیان باشد و برای کسب و کار خود خریدی انجام دهد، میتواند صورتحساب الکترونیکی را در کارپوشه خود مشاهده کند.
زمانی که خریداران خود در جایگاه مودی باشند، میتوانند صورتحساب صادر شده را در کارپوشه خود ببینند و ۳۰ روز زمان برای تأیید آن وجود دارد. اگر عدم تأیید در این بازه از طرف خریدار انجام نشود، در نهایت پس از ۳۰ روز تأیید به صورت خودکار صورت گرفته و اعتبار این معامله برای خریدار لحاظ میشود.
به موجب ماده ۴ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، مأمور سازمان مالیاتی به هیچ عنوان حق مراجعه به دفاتر کسانی که صورتحساب الکترونیکی صادر کرده و در چارچوب این قانون حرکت میکنند را ندارد.
نکته حائز اهمیت این است که مالیات بر ارزش افزوده بر اساس صورتحسابهای الکترونیکی ثبت شده محاسبه خواهد شد.