مودیان تغییر و تایید اظهارنامه را به روز آخر موکول نکنند

محمد برزگری، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی‌های مالیاتی درخصوص نحوه تعیین اظهارنامه پیش‌فرض برای مؤدیان گفت:

سازمان امور مالیاتی در یک فاصله زمانی بعد از اسفند ماه، براساس اطلاعات تکمیل‌شده در سامانه، شامل اطلاعات خرید و فروش با توجه به نرخ‌های موجود برای هر مؤدی در یک اظهارنامه به عنوان اظهارنامه پیش‌فرض در اختیار مؤدی قرار می‌گیرد.

او افزود: براساس آخرین توافقات انجام‌شده در سطح سازمان قرار است به‌روزرسانی اطلاعات هر روز، در روز بعد رخ بدهد. بنابراین باید برای مؤدی تبیین شود که اگر تغییرات و تاییدات را به روز آخر موکول کنند، با توجه به زمان‌بر بودن به‌روزرسانی، تبعاتی برای مؤدی خواهد داشت.

هر روز نیز اطلاعات براساس صورت‌حساب‌های فروش و واکنش خریدار به این صورت‌حساب‌ها به‌روزرسانی می‌شود. قاعده براین است که اگر تا امشب اطلاعات وارد سامانه می‌شود، تا ۱۲ ساعت بعد از آن به‌روزرسانی انجام می‌شود. مؤدی حق دارد خرید و فروش خارج از سامانه را اضافه کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی‌های مالیاتی ادامه داد: درخصوص کسب‌وکارهایی که در حوزه مالیات ارزش افزوده تک‌نرخی هستند، کار بسیار ساده‌تر است. تنها در تک‌نرخی‌ها اطلاعات مربوط به پُزهای بانکی نیز وارد سامانه می‌شود. به‌طور مثال بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌داران و… نمونه کسب‌وکارهای تک‌نرخی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *